DEBAT: ”Bevar Thybanen” siger de fleste kandidater her op til kommunalvalget. Men vi skal mere end det. Thybanen har brug for en opgradering, og det kan fint lade sig gøre.
Selvom vi står sammen om Thybanen her i Thy, så er der mange udefra, som angriber den. I sommers foreslog ministerens såkaldte ”ekspertudvalg” at Thybanen kunne nedlægges. Og senest har busvognmændenes interesseorganisation ”Dansk PersonTransport” foreslået at erstatte Thybanen med busser. Påstanden er, at Thybanen mangler passagerer.
Bortset fra, at de har regnet helt galt i passagertallene, så spørger de ikke sig selv, hvorfor passagertallet falder. ”Ekspertudvalget” laver ellers en sammenligning med Lollandsbanen, som har nogenlunde samme grundlag, men langt flere passagerer. Om Lollandsbanen skriver de, at den har ”et tilskud per passager på niveau med busture”.
Her er det vigtigt at bemærke, at det jo ikke er thyboerne, som har svigtet Thybanen, men Thybanen, som har svigtet thyboerne.
Thybanen kører alt for langsomt og alt for sjældent. Det meste af dagen kører den kun hver anden time. Til sammenligning kører Lollandsbanen hver halve time, og det gælder også for Nordjyske Jernbaners strækninger i Vendsyssel. Det gør de selvfølgelig fordi de ved, at det gør banerne attraktive for de daglige passagerer, som bruger dem til arbejde, skole, uddannelse og fritidsaktiviteter.
Nå ja, så er det slet ikke sikkert, at Thybanen faktisk kører, når man har brug for den. Hvis ikke passagererne i forvejen har fravalgt Thybanen, fordi den kører for sjældent, så er de skræmt væk af en håbløst ustabil drift over flere år.
I 2021 lavede BaneDanmark et forslag til opgradering af Thybanen. Hvis det bliver gjort samtidigt med den renovering af banen, som alligevel skal laves, er merprisen for at opgradere hastigheden beregnet til ca. 180 mio. kr., og samfundsøkonomien er positiv.
Højere hastighed betyder ikke bare, at passagererne kommer hurtigere frem, men også at togene kommer hurtigere frem. Så bliver det billigere at hæve hyppigheden til f.eks. timesdrift, som er minimum for en troværdig betjening.
Det kan godt lade sig gøre at opgradere Thybanen. Det kan godt lade sig gøre, at Thybanen bliver lige så attraktiv som andre baner. Det kan godt lade sig gøre, at passagererne vender tilbage til Thybanen. Og det er ovenikøbet samfundsøkonomisk rentabelt.
Sæt nu i gang!