DEBAT: Der bør nedsættes en kommission, som skal undersøge passager-grundlaget for en modernisering af Thybanen.
Kommissionen kunne for eksempel tage udgangspunkt i nogle af de veldokumenterede og påviselige påstande fra den flyer som vi i Enhedslisten Thy har gadeomdelt de seneste dage: At tog, hvis der er tilstrækkeligt med passagerer, er den mest klimavenlige transportform. At de små stationer, hvis de bliver udstyrede med stopknapper, i meget lille grad vil forlænge rejsetiden. Og eventuelt kunne man også indsætte ekspresruter, så rejsetiden kan optimeres for de rejsende imellem de større byer.
Og hertil kommer ikke mindst, at Thybanen har kørt 75 km/t siden 1882.
Er det virkeligt for meget at ønske, at man efter 143 år med 75 km/t kan modernisere skinnerne, således at togene kan køre 120 km/t? Eller handler det om, at toget for alt i verden ikke må køre hurtigere end bilerne?
Er det en frygtindgydende tanke, at man kunne komme hurtigere med tog fra Struer til Thisted, end med bil? Tænk nu hvis det fik færre til at køre med bil? Og er det ikke på tide at indføre el-tog? Og endda el-tog som kører på strømmen fra sol og vind!
Thisted Kommune modtog i 2007 den Europæiske Solpris. Organisationen bag Solprisen, Eurosolar, lagde vægt på, at Thisted Kommune dengang var den kommune i Europa med mest vedvarende energi set i forhold til indbyggertal.
Det virker som om det er temmelig lang tid siden. Hvor klima-progressiv og i øvrigt socialt progressiv er vores kommune i dag, med en dieseldrevet togbane med et lavere og lavere passagertal? Som snegler sig afsted med 75 km/t, og hvor handicappede ikke kan blive hjulpet på og af toget, som man kunne dengang DSB stod for driften?
Denne weekend gik jeg og mine partifæller på gaden og uddelte flyers i Thisted og Hurup for at kommunens borgere bedre har kendskab til Enhedslistens visioner for offentlig transport i Thy.
Derfra har jeg i udpræget grad fået en oplevelse af at truslen om lukningen er noget som optager og vækker harme hos mange thyboer, og ikke kun thyboer som stemmer til venstre.
Jeg tillod mig også at stille forskellige spørgsmål til de borgere som ikke ønskede en flyer, f.eks. “Rejser du aldrig med tog?” “Hvorfor rejser du aldrig med tog?” “Ville du rejse med tog hvis du kunne stole på at toget kørte til tiden”. Eller ”hvis det kørte 120 km/t?” Til folk med bevægelseshandicap, f.eks. nogle ældre borgere spurgte jeg “Ville du rejse med tog hvis der var handicap-service?”. Man kunne selvfølgelig også have spurgt, “ville du i højere grad rejse med toget, hvis det kørte med 30 minutters frekvens?”
Og man kunne gå langt videre, fordi en hurtig togforbindelse gør, at mange borgere kan bevæge sig over større afstande til og fra arbejde, uddannelsessted, fritidsaktiviteter, og besøg hos familie og venner.
Dertil kommer problematikken med lukningen af skoler, læge institutioner, dagligvareforretninger osv. i små landsbyer i kommunen. Imens huse rives ned, og bliver en del af endnu større pløjemarker som sætter kommunens visionsløshed i relief. Lukningen af små togstationer er naturligvis et led i denne regressive udvikling.
Bevarelsen af Thybanen handler i høj grad om fortsat at holde liv i de små byer langs med skinnerne.
En bred videnskabelig undersøgelse af passagergrundlaget for en fremtidig moderniseret togforbindelse mellem Struer og Thisted vil kunne påvise med stor nøjagtighed, hvad det lige præcis er, der interesserer lokale borgere.
Vi bør i den sammenhæng huske hvad det er en togrejse kan bedre end nogen anden rejseform, hvilket gør den til den foretrukne rejseform for mange. Faktum er jo, at mange bruger en togrejse til f.eks. at arbejde, studere, og alle mulige andre ting som kan være meget vigtige for den enkelte borger.
Og det bør regnes med i “det samfundsøkonomiske regnestykke” eller hvad man nu skal kalde det som får vores hverdag til at hænge sammen i et moderne lokalsamfund. Og med i dette regnestykke bør også indgå, at der altid er borgere i Thy, som ikke kan eller ønsker at køre bil: Børn, unge, ældre og handicappede, samt thyboere og gæster udefra som ikke ønsker at køre bil. Det er udtryk for manglende solidaritet at vi ikke kan give alle thyboere lige adgang til Thy – også dem som ikke kører i bil.