DEBAT: Debatten om Thybanens fremtid raser – men lad os se nøgternt på tallene. Infrastruktur, ligesom alle offentlige ydelser, bør måles på både pris og nytte.
Når vi sammenligner pris med antal rejsende, står det klart: vi bør være ærlige og spørge os selv om Thybanen har overlevet sig selv og om Thyboerne kan få mere frihed ved alternative løsninger?
Fakta er tydelige:
- På stationen i Thisted (2024) er der årligt ca. 49.000 påstigninger – svarende til blot 135 daglige. (Red. kilde arcgis.com)
- Flere mindre stationer som Sjørring (15 daglige), Hørdum (14 daglige) og Bedsted Thy (25 daglige) har meget få passagerer. (Red. kilde arcgis.com)
- Samtidig viser beregninger, at den gennemsnitlige pris pr. passager på Thybanen er helt oppe omkring 800 kr. pr. tur. – ja, du læste rigtigt; 800 kr. pr. tur! (Red. kilde JyllandsPosten)
Et ekspertudvalg vurderer, at togdriften på Thybanen årligt koster 94,6 mio. kr., mens en omlægning til busdrift kun ville koste 31,2 mio. kr. – altså en årlig besparelse på ca. 65 mio. kr.. Det er penge, der kunne bruges på at levere mere fleksible, hurtigere og hyppigere forbindelser for langt flere borgere. (Red. Kilde TV Midtvest)
GoCollectives ansvar
Vi må samtidig være ærlige: GoCollective forsømmer deres forpligtelser. Alt for ofte må Thyboerne finde sig i aflysninger, manglende tog eller forsinkelser, som gør det umuligt at komme frem til tiden.
Når man som pendler eller studerende ikke kan stole på afgangstiderne, undergraves hele idéen med kollektiv trafik. Det er ikke godt nok – hverken for borgerne eller for tilliden til systemet. Det er sandsynligt, at de faldende passagertal netop hænger sammen med denne manglende driftssikkerhed. Hvis man ikke kan regne med toget, vælger man naturligvis bilen i stedet.
Et blik oppefra
Netop derfor er det vigtigt, at vi hæver blikket og ser oppefra-og-ned på infrastrukturen i Thy. Vi skal ikke låse os fast i gamle løsninger, som ikke fungerer i praksis. Vi skal turde stille spørgsmålet: Har Thybanen overlevet sig selv?
Hvad giver mest værdi for flest borgere, og hvordan kan vi sikre den mest fleksible, stabile og økonomisk ansvarlige transport for fremtidens Thy?
Vi bør derfor spørge:
- Er det mest ansvarligt at holde fast i skinner, når så få bruger banen dagligt?
- Eller bør vi sikre flere afgange, direkte ruter og bedre service med moderne busløsninger – f.eks. X-busser til Struer, Billund Lufthavn eller andre centrale knudepunkter?
- Skal vi indføre flere natruter i weekender – fx til og fra Thisted eller langs kystvejen Vorupør–Klitmøller–Hanstholm?
- Kan vi finde løsninger, der kompenserer for det meget begrænsede taxa-udbud i området, hvor Thisted Kommune reelt får ”ø-status”?
- Og bør vi samtidig prioritere andre infrastrukturprojekter i Thy – som flere 2-1 veje eller udvidelse af A26/A11 – der måske giver større værdi for borgerne?
Ikke symbolpolitik – men løsninger
Vi angriber ikke toget som transportform. Men vi er åbne for at se konstruktivt på vores infrastruktur i samarbejde med staten. I takt med at flere og flere familier får bil – og unge kan køre allerede som 17-årige – bør vores lokale infrastruktur muligvis tilpasses virkeligheden og give mest mulig frihed for hver krone.
Det nemmeste for politikere er at gøre sig populære. Det sværeste er at turde tage ærlige debatter. Liberal Alliance i Thisted ønsker en kollektiv trafik, der bygger på frihed, fornuft og ansvarlig brug af skattekronerne. Vi vil have løsninger, der virker i hverdagen – ikke symbolpolitik på skinner.
– Casper Søe-Larsen på vegne af Liberal Alliance i Thisted Kommune.