DEBAT: En stor del af eleverne i folkeskolen er de senere år blevet ekskluderet frem for inkluderet, og det er der på landsplan – og naturligvis også på Mors – blevet sat fokus på. Inklusion er ikke en statisk tilstand, men en dynamisk proces med henblik på at udvikle muligheder for deltagelse i fællesskaber. For at udvikle disse muligheder, skal eleverne have hjælp af fagprofessionelle personer – altså lærere og pædagoger.

Inklusion i almenklasser kræver mere fagprofessionelt personale i almenklasserne – om det er en lærer og en pædagog eller to lærere i klasserne må være situationsbestemt. At sidde i en klasse med op til 28 elever alle timer i løbet af skoleugen kan dog være meget at rumme for en elev, der forsøges inkluderet i almenfællesskabet.
Jeg vil arbejde for, at der bliver afsat ressourcer til at oprette en mellemform i hver afdeling på hver enkelt folkeskole. Denne mellemform skal fungere som et led mellem almen-regi og special-regi, hvor eleven kan trække sig tilbage efter at have deltaget i minimum et fag i sin almenklasse. Mellemformen skal være bemandet med en fast pædagog og faglærere, der støtter op om det faglige arbejde, eleven skulle arbejde med i sin almenklasse, men i stedet arbejder med i mellemformen indtil overskuddet til at deltage i almen-regi er til stede.
Målet med mellemformen må og skal være inklusion i almenklassen i videst muligt omfang, men det kræver tildeling af ressourcer til skolerne for at lykkes med inklusionsopgaven!
Af Jesper Søe Jensen – kandidat for Radikale Venstre til KV 2025 på Mors