DEBAT: Det er vigtigt at indse, at den enkelte medarbejder handler ud fra den overordnede strategi, der er lagt i Morsø Kommune, derfor er det af yderste vigtighed, at vi får kigget på hele organisationen, frem for de enkeltsager, der fylder i medierne, for de er kun et udtryk for problemet, ikke roden til det.
Morsø Kommune har, igennem flere år, arbejdet hen imod en højere inklusionsgrad af elever med særlige behov. Jeg er enig i, at alle elever fortjener at tilhøre et fællesskab, men inklusion giver kun mening, hvis den er gavnlig for alle berørte parter. Hvis et barn reagerer voldsomt på at blive inkluderet, skal vi indse at vi har for travlt, og at vi glemmer at tilgodese det enkelte barns behov. Derfor er det nødvendigt, at vi får givet vores lærere, pædagoger og skoleledere beføjelser til at vurdere, hvad der er bedst for det enkelte barn. Det er vores folk på gulvet, der i samråd med forældrene bedst kan vurdere barnets behov.
Jeg vil arbejde for, at vores processer optimeres, så vi kan sætte ind med den nødvendige hurtighed, når et barn er i vanskeligheder. Det kræver først og fremmest, at vores system afspejler en tillid til medarbejderne på skolerne og i dagtilbud. Vi skal give de enkelte skoler mulighed for at oprette de nødvendige tilbud til de børn der har brug for en særligt tilrettelagt undervisning, så der findes gode løsninger for de børn, der sidder fast i de lange regionale ventetider i børne-unge psykiatrien.
Det er af største nødvendighed, at vi får taget hånd om disse børn og unge, da vanskeligheder tidligt i livet, kan give endnu større problemer når man bliver ældre. Sådan hjælper vi bedst vores unge mennesker og deres familier, da alle omkring et barn rammes af mistrivsel.
Mit forslag går ud på, at vores skoler kan oprette mellemformer, som ikke er afhængige af en visitation i PPR, men i stedet bliver dynamiske redskaber, der kan tilpasses individuelle behov. Det skal være tilbud, der kan benyttes i det antal lektioner, det enkelte barn har behov for, så vi hjælper bedst muligt og hurtigst muligt.
Det er min klare overbevisning, at sådanne tilbud vil være til gavn for alle børn og voksne, da det er hele klasser og personalegrupper der lider under en for høj inklusionsgrad.