DEBAT: Den nye skoleaftale giver os en oplagt mulighed for at styrke samarbejdet mellem folkeskolen og det omgivende samfund. I Thisted Kommune har vi allerede taget de første skridt – og potentialet er stort.
Forestil jer en skole, hvor eleverne lærer om bæredygtighed ved at samarbejde med lokale virksomheder, der arbejder med grøn omstilling. Hvor historieundervisningen flyttes ud på museet. Hvor naturfagene får liv i Nationalpark Thy. Hvor eleverne får lov at arbejde sammen med iværksættere, kunstnere og håndværkere og måske selv får lyst til at skabe noget.
I Thisted Kommune har vi et rigt foreningsliv, stærke erhvervsdrivende, fantastiske kulturtilbud og enestående natur. Det er oplagt at tænke disse ressourcer ind i skolens hverdag. Den åbne skole er ikke kun til gavn for eleverne – den styrker også lokalsamfundet og skaber nye fællesskaber på tværs af generationer og fagligheder.
Den åbne skole rummer et stort potentiale for at skabe varige bånd mellem elever og erhvervsliv. Gennem samarbejder og forløb som Juniormesterlære og brobygning til ungdomsuddannelserne kan vi give eleverne konkrete erfaringer og indsigt i arbejdslivet. Det kan være med til at forme deres uddannelsesvalg og åbne døre til fremtidige jobmuligheder.
Vi ved, at mange unge flytter væk for at tage en uddannelse, men vi ved også, at stærke relationer til lokalsamfundet øger chancen for, at de vender tilbage. Den åbne skole kan dermed også bidrage til tilbageflytning og positiv tilknytning af unge i kommunen.
Men det kræver, at vi prioriterer samarbejdet. At vi som kommune understøtter lærere og ledere i at skabe de nødvendige rammer og relationer. At vi investerer i vores skole og at vi tør tænke nyt og åbent.
Lad os bruge den nye skoleaftale som afsæt til at tænke stort, samarbejde bredt og skabe en skole i Thy, der rækker ud – og rækker langt.
Af Jane Kær Rishøj, kommunalbestyrelsesmedlem (S), Thisted Kommune.






















