DEBAT: Den 20. april 1882 blev Thybanen fra Thisted til Struer taget i brug. I maj måned samme år var kongen på besøg og kørte på strækningen. Banen bragte nye tider til Thy. Optimismen blomstrede.
Det er nu 143 år siden. Og desværre oplever vi, at banen i de seneste år i stigende grad er blevet overladt til sig selv, og ikke har haft Folketingets og ministerens opmærksomhed i tilstrækkelig grad. Banen betjenes i dag af Go Collective – eller rettere – burde betjenes.
Driften er præget af alt, alt for mange aflysninger, og af alt for få afgange. Midt på dagen er der to timer mellem afgangene.
De alt for mange aflysninger og de få afgange får tilliden til banen til at dale. Det samme gør passagertallet. Den måde, Thybanen drives på, ligner mest af alt en langsom nedlæggelse af den.
Det er derfor på høje tid, at transportministeren har sat Go Collective fra bestillingen. Det skulle være sket for længe siden.
Thybanen er gang på gang blevet ramt af aflysninger, når det har knebet for Go Collective med togsæt på andre strækninger.
Men med fyringen af Go Collective, er banens problemer ikke løst. Med den transportminister vi har lige nu, er der en betydelig risiko for, at Thybanen nedlægges og erstattes af busser.
Ved Thybanens indvielse i 1882 var tophastigheden på banen 75 kilometer i timen. Det er den stadig her 143 år senere.
Det er på tide, at der investeres i banen, så det bliver muligt at køre hurtigere på den.
Der skal være time-drift hele dagen, aflysningerne skal minimeres, og der bør ses på mulighederne for en elektrificering eller indsættelse af batteridrevne tog, som på Vemb – Lemvig – Thyborønbanen. Og endelig er der også grund til at se kritisk på antallet af stoppesteder på banen.
Det er på meget høje tid, at transportministeren lægger sig i selen for Thybanen, og giver tydelige svar på spørgsmål om:
– Hvilke visioner har han for banens fremtid? Elektrificering eller batteridrevne tog?
– Hvordan vil han sikre, at antallet af aflysninger bliver minimeret?
– Hvornår er der udsigt til at hastigheden på Thybanen bliver højere end i 1882?
– Kan Go Collectiv byde på strækningen, når der i 2028 igen er udbud af driften?
– Får Region Nordjylland mulighed for at byde på driften i 2028?
Folketingsmedlem Signe Munk fra SF har for få dage siden kaldt transportministeren i samråd om Thybanen. Tak for det. Ved samrådet skal han bl.a. svare på følgende spørgsmål: ”Er ministeren tilfreds med togbetjeningen på Thybanen med blandt andet de mange daglige aflysninger, som ser ud til at fortsætte? Og hvad agter ministeren at gøre ved det?”
Ikke kun SF på Christiansborg, men også Thisted og Struer kommuner, bør give Thybanen mere opmærksomhed. De skal holde ministeren og Folketinget på sporet.
Thybanen har brug for venner. De to kommuner bør være dens bedste venner. De kunne starte med at invitere ministeren og Folketingets Trafikudvalg på en togtur som den kongen fik i 1882.
Thybanen har været alt, alt for meget alene hjemme de seneste år.